Denne sme vystavovaní tlakom konzumu, ktorý na nás útočí na každom kroku. Marketingové stratégie sú dokonale zacielené na jednotlivé skupiny a ich nákupné správanie, produkty dokonale nadizajnované.
Človek sa ľahko stratí v spleti ponúkaných tovarov. Nie vždy je čas a vôľa zhŕňať vlastné informácie. Reklama dokáže byť presvedčivá. Najmä keď do popredia postaví odborníkov, ktorí sa predsa vo svojom „fachu“ musia dobre vyznať. Prečo by ste neverili lekárovi, ktorý vám odporučí jogurt, pretože práve tento je vhodný na vaše trávenie, či zubárovi, ktorý danú zubnú pastu tiež používa?
Prezentovať
overené skúsenosti je dobrým marketingovým ťahákom. Avšak netreba zabúdať na vlastný
zdravý úsudok. Mnohé porovnateľné výrobky totiž mávajú podobné, rovnaké či
lepšie vlastnosti a rovnaký, ak nie lepší vplyv na zdravie.
Konzum
a reklama nás stále tlačia do toho, aby sme kupovali viac. Viac nakupovať,
utrácať a konzumovať. A to stále dookola. Priamo úmerne
s vyprázdňovaním peňaženiek, rastú však objemy našich telesných proporcií.
Čiastočne si aj veľké korporácie uvedomili, že tento konzumný boom má negatívne dopady na zdravie populácie a snažia sa do svojej škály výrobkov zaraďovať aj zdravé produkty (často však len naoko). Spôsobil to aj vyšší dopyt po zdravých ako aj domácich výrobkoch. Niekedy však zabúdame na zásadnú vec. Nie je rozhodujúce len čo, ale aj koľko konzumujeme. Potrava už dávno nie je len palivom, zdrojom energie. Baví nás nakupovať, vyberať, pripravovať, hrať sa s jedlom, s chuťami a vôňami a v neposlednom rade - konzumovať.
Čiastočne si aj veľké korporácie uvedomili, že tento konzumný boom má negatívne dopady na zdravie populácie a snažia sa do svojej škály výrobkov zaraďovať aj zdravé produkty (často však len naoko). Spôsobil to aj vyšší dopyt po zdravých ako aj domácich výrobkoch. Niekedy však zabúdame na zásadnú vec. Nie je rozhodujúce len čo, ale aj koľko konzumujeme. Potrava už dávno nie je len palivom, zdrojom energie. Baví nás nakupovať, vyberať, pripravovať, hrať sa s jedlom, s chuťami a vôňami a v neposlednom rade - konzumovať.
Máme to
jednoduché, ponuka je široká, potraviny sú dostupné. Niekedy netreba ani už len do obchodu zájsť. Pár klikov nám ušetrí drahocenný čas a námahu.
Málo vynaloženej
námahy, zato enormný energetický príjem. Nečudo, že práve potrava sa stáva nepriateľom
človeka. Metabolické poruchy, diabetes,
obezitači kardio-vaskulárne ochorenia sú len výsledkom nesprávneho využitia
jedla, ktoré už zďaleka neslúži ako palivo, ale ako zrkadlo našej spoločnosti,
kde vládne konzum a pohodlnosť.
Paradoxne nám
médiá podsúvajú ideály krásy, ktoré pri tomto štýle života nie je možné
dosiahnuť. Štíhle, zdravé, vypracované telo a uvedený životný štýl
jednoducho nejdú dohromady.
Rovnako dostupné ako potrava sú aj informácie
o jednotlivých potravinách, ich zložení, či vhodnosti, rôznych výživových
smeroch, možnostiach a spôsoboch pohybovej aktivity. Nežijeme
v informačnom vákuu, kde nás médiá a reklama môžu kŕmiť jednostrannými
informáciami. Je však len
na nás ako budeme s informáciami narábať. Či to bude pasívny konzumný život alebo aktívny a racionálny
prístup k výžive, pohybu a v neposlednom rade svojmu zdraviu.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára