streda 6. mája 2015

Krátka úvaha...

       
              Denne sme vystavovaní tlakom konzumu, ktorý na nás útočí na každom kroku. Marketingové stratégie sú dokonale zacielené na jednotlivé skupiny a ich nákupné správanie, produkty dokonale nadizajnované.
              Človek sa ľahko stratí v spleti ponúkaných tovarov. Nie vždy je čas a vôľa zhŕňať vlastné informácie. Reklama dokáže byť presvedčivá. Najmä keď do popredia postaví odborníkov, ktorí sa predsa vo svojom „fachu“ musia dobre vyznať. Prečo by ste neverili lekárovi, ktorý vám odporučí jogurt, pretože práve tento je vhodný na vaše trávenie, či zubárovi, ktorý danú zubnú pastu tiež používa?

          Prezentovať overené skúsenosti je dobrým marketingovým ťahákom. Avšak netreba zabúdať na vlastný zdravý úsudok. Mnohé porovnateľné výrobky totiž mávajú podobné, rovnaké či lepšie vlastnosti a rovnaký, ak nie lepší vplyv na zdravie.
          Konzum a reklama nás stále tlačia do toho, aby sme kupovali viac. Viac nakupovať, utrácať a konzumovať. A to stále dookola. Priamo úmerne s vyprázdňovaním peňaženiek, rastú však objemy našich telesných proporcií. 
          Čiastočne si aj veľké korporácie uvedomili, že tento konzumný boom má negatívne dopady na zdravie populácie a snažia sa do svojej škály výrobkov zaraďovať aj zdravé produkty (často však len naoko). Spôsobil to aj vyšší dopyt po zdravých ako aj domácich výrobkoch. Niekedy však zabúdame na zásadnú vec. Nie je rozhodujúce len čo, ale aj koľko konzumujeme. Potrava už dávno nie je len palivom, zdrojom energie. Baví nás nakupovať, vyberať, pripravovať, hrať sa s jedlom, s chuťami a vôňami a v neposlednom rade - konzumovať.
          Máme to jednoduché, ponuka je široká, potraviny sú dostupné. Niekedy netreba ani už len do obchodu zájsť. Pár klikov nám ušetrí drahocenný čas a námahu. 
           Málo vynaloženej námahy, zato enormný energetický príjem. Nečudo, že práve potrava sa stáva nepriateľom človeka.  Metabolické poruchy, diabetes, obezitači kardio-vaskulárne ochorenia sú len výsledkom nesprávneho využitia jedla, ktoré už zďaleka neslúži ako palivo, ale ako zrkadlo našej spoločnosti, kde vládne konzum a pohodlnosť.

          Paradoxne nám médiá podsúvajú ideály krásy, ktoré pri tomto štýle života nie je možné dosiahnuť. Štíhle, zdravé, vypracované telo a uvedený životný štýl jednoducho nejdú dohromady. 
Rovnako dostupné ako potrava sú aj informácie o jednotlivých potravinách, ich zložení, či vhodnosti, rôznych výživových smeroch, možnostiach a spôsoboch pohybovej aktivity. Nežijeme v informačnom vákuu, kde nás médiá a reklama môžu kŕmiť jednostrannými informáciami. Je však len na nás ako budeme s informáciami narábať. Či to bude pasívny konzumný život alebo aktívny a racionálny prístup k výžive, pohybu a v neposlednom rade svojmu zdraviu. 


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára