Stále častejšie počujeme skloňovať slová lifestyle, či životný štýl,
počúvame, čo je trendy, in alebo out. Mediálne kampane, reklamy, či iné účinné nástroje
marketingu sa snažia ovplyvniť naše zvyky, zabehnuté štandardy, spotrebiteľské správanie.
Médiá nás obliekajú, vyživujú, usmerňujú naše
voľnočasové aktivity. Dôraz,
či už predstieraný alebo
skutočný,
sa kladie na zdravie. Do povedomia ľudí sa dostávajú informácie o tom, ako sa zdravo stravovať,
zdravo sa hýbať, zdravo žiť. Zdravie ako také sa stáva populárnym ťahákom pre
trh, so zdravím sa obchoduje na všetkých frontoch, To, čo je dnes zdravé, alebo
sa aspoň takto propaguje, sa predáva. Predpony ako bio, nature, active, či fit, sú
zárukou, že spotrebiteľa dostatočne upozornia na daný produkt. Veď niekedy
stačí tak málo, aby zákazník siahol po danom tovare. V tom množstve, ktoré
trh ponúka, ako aj množstve informácií, ktorými nás každodenne kŕmia média, je
niekedy ťažké sa zorientovať. Nie za každým lákavým obalom sa skrýva aj
kvalitné vnútro. Spotrebiteľovi teda neostáva nič iné len skúšať a poúčať sa na
vlastných chybách.
Mediálne správy, vyhlásenia zdravotníckych
organizácií, či neraz konkurenční
výrobcovia nás z času na čas vydesia hrozivými informáciami o
nekvalitných až zdraviu škodlivých výrobkoch. Tieto každodenne konzumujeme, stretávame
sa s nimi, alebo sme si ich pôvodne vštiepili ako kvalitné, či dokonca
zdraviu prospešné. Náš trh zaplavujú nekvalitné importované výrobky. Počúvame ako pramálo potravín dokážeme sami
vyprodukovať, informácie o tom, že ten istý výrobok u nás nie je ako ten zo
zahraničia. Informácie, ako veľké hypermarkety držia našich malých výrobcov na
uzde a diktujú im svoje ceny, ako aj o tom, akú malú podporu dostávajú zo strany štátnych orgánov. Ceny rastú, kvalita
upadá. Kupujeme nekvalitné dovážané mäso, chemikáliami kontaminovanú zeleninu a
ovocie, ktorá dozrieva v skladoch, ryby zo zamorených morí, obilné výrobky
napadnuté plesňami. Škandály sa ozývajú čoraz hlasnejšie, informácie a
dezinformácie nás pohlcujú. Veľký pesimista a paranoik by pravdepodobne radšej
zomrel hladom. Obavy sú sice na mieste, netreba však podliehať panike.
Našťastie je z čoho vyberať. Ponuka je rozmanitá
a rozsiahla. Ináč si to už ani nevieme predstaviť. Radi si vyberáme,
porovnávame. Radi nakupujeme, zásobujeme sa, konzumujeme. Sme fajnšmekri a
gurmáni. Potrava už dávno nie je len
palivom pre organizmus, ktorú treba podľa potreby dopĺňať. Jedlo si nielen
vychutnávame, ale sa ním aj prepchávame. S nárastom kalórií rastú naše
bruchá, naše stehná a zadky. Pohybu napriek tomu ubúda. Máme predsa kopec
povinností. Práca a stres, rodina a domácnosť. Kto by ešte po ťažkom dni myslel
na aktívny pohyb. Na pláne je oddych. Najlepšie pri TV, či DVD,
internete či niekde pri pivku. A dobré jedlo samozrejme nesmie chýbať. Po celom
dni v práci, naháňaní sa, cestovaní a ďalšom strese, kedy človek nemá ani
poriadne čas do niečoho zahryznúť, treba predsa doplniť zanedbané, dohnať, čo
sme za celý deň nestihli. No a v neposlednom rade si jedlo konečne so
zdvihnutými nohami aj poriadne vychutnať.
Ešteže sa máme na čo vyhovoriť. No a ako to už toľkokrát býva, po
nejakom čase sa nám pri pohľade do zrkadla chce zaplakať. Aspoň nám trocha
sebakritickým. Prvé náznaky, že veľkosť nohavíc už nie je to, čo bývala, ešte pokojne
odignorujeme povolením opaska. Keď už však faldíky kypia z nohavíc a
nezamaskuje ich ani o číslo väčšie tričko, darmo plakať nad rozliatym mliekom.
A práve vtedy nastupuje
otázka: Čo s tým?
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára